Sök på hela sajten

Blogg

🐾Nackdelen med tvåstegsverifiering🐾

 

Jag har Amazon-konton i fem länder. När jag en dag skulle logga in i det franska kontot gick det inte, därför att de skickade en verifieringskod till ett mobilnummer som jag inte längre hade kvar. Jag hade bytt mobilnummer ett halvår tidigare och då missat att det franska Amazon-kontot hade tvåstegsverifiering, dessvärre enbart med mobilnummer. Om de även hade haft mejl som alternativ hade alla nedanstående problem kunnat undvikas.

När jag klickade på "hjälp" kom det upp ett trevligt meddelande: "Har du inte längre tillgång till ditt mobilnummer? Inga problem, vi hjälper dig att ta bort det." Jag klickade på länken "ta bort" och sedan på "Fortsätt till kundservice", där ett av alternativen var "Jag har inte tillgång till mitt telefonnumer för tvåstegsverifieringen". Ett klick gav tre nya alternativ: länk till sidan Återställning; länk till sidan Instruktioner, och ett franskt telefonnummer att ringa. Men oavsett vilken av de två länkarna jag klickade på leddes jag tillbaka till inloggningssidan. Allt började alltså om från början och gick runt, runt i en evig cirkel.

Att ringa ett franskt telefonnummer är för dyrt för det abonnemang jag har, och för att kontakta Amazon på annat sätt krävs det uppenbarligen att man är inloggad. Och jag kom inte in trots att jag hade både e-postadressen och lösenordet, bara därför att jag hade bytt telefonnummer.

Här vidtog ett långdraget detektivarbete för att hitta en möjlighet att kontakta dem utan att vara inloggad. Någon e-postadress fanns ingenstans på internet, bara en postadress, och jag var väldigt nära att tvingas skicka ett pappersbrev när jag till slut lyckades lokalisera en lite halvsuspekt e-postadress avsedd "för EU", inte på Amazons egen sajt utan på en hjälpsam användares hemsida.

Jag mejlade till den adressen och förklarade noggrant och detaljerat problemet. Med vändande post kom ett svar som uppenbarligen var från en robot som hade triggats av ordet "tvåstegsverifiering" och innehöll exakt samma meddelande sju gånger: "Ni kan aktivera/deaktivera tvåstegsverifieringen i ert konto genom att följa instruktionerna på vår hjälpsida."

Suck. Hela problemet var ju att jag inte kom in i kontot!! Men nu visste jag i alla fall att e-postadressen fungerade och faktiskt gick till kundtjänst, så jag svarade att jag tyvärr inte kunde avaktivera tvåstegsverifieringen i mitt konto eftersom jag inte kunde logga in, och det var därför jag hade vänt mig till dem.

Inget svar.

Efter två dagar skrev jag samma sak igen och bad återigen om hjälp.

Inget svar.

Efter ytterligare fem dagar skrev jag ett nytt inlägg i konversationen och bad återigen om hjälp. Men nu svarade jag inte bara på den första tråden, som hade ett ärendenummer, utan cc:ade också samma adress, vilket skapade ett nytt ärende. Då fick jag genast tre svar - två olika som båda förklarade hur man "återställer sitt förlorade lösenord" (så de två som svarade hade alltså inte ens läst mitt mejl!), men det tredje var från en som hade både läst och förstått problemet!! Vilket genombrott! Han bad om mitt nya telefonnummer för att kunna vidta nödvändiga åtgärder och skickade också med två länkar till sidor där jag kunde uppge numret och be om att bli uppringd.

Inte överraskande ledde dock båda länkarna till inloggningssidan, vilket innebär att man måste vara inloggad för att nå de avsedda sidorna. (De på kundtjänst är väl alltid inloggade och har därför glömt vad som inte fungerar när man inte är det.) Jag svarade och uppgav mitt nya telefonnummer, men kom också med ett konkret förslag: att jag öppnar ett nytt konto och de bara överför min köphistorik till det nya kontot. Jag meddelade e-postadresserna till mina övriga Amazon-konton och föreslog att de kunde använda de kontona för att verifiera min identitet.

Det blev tydligen för mycket för dem. Inget svar kom, inga åtgärder vidtogs.

I en känsla av hopplöshet skapade jag ett nytt konto med en annan mejladress ... men där kunde jag inte logga in därför att telefonnummer var obligatoriskt, trots att det står i klartext på Amazons hjälpsidor att det inte är det. Jag kunde inte använda mitt nya mobilnummer eftersom det används i det svenska Amazon-kontot, och samma nummer kan inte användas i flera Amazon-konton, då får man felmeddelandet "numret används redan i ett annat konto". Det nya kontot var skapat, med e-postadress och lösenord, men det var obönhörligt stängt för mig: jag fick felmeddelande att det inte gick att hitta ett konto kopplat till e-postadressen (därför att det inte hade verifierats med telefonnummer).

Jag trodde jag skulle bli galen. Jag slet mitt hår och insåg att det var tur att jag redan var gråhårig, annars hade jag blivit det på kuppen. Jag kunde alltså varken logga in i mitt konto eller skapa ett nytt konto på franska Amazon och fick ingen hjälp av kundtjänst, där det för övrigt bara fanns en enda person som var läskunnig. Och hela härvan berodde på att jag hade bytt telefonnummer.

Tio dagar efter mitt senaste mejl till Amazon skrev jag ett sista mejl riktat till den där enda personen på kundtjänst som hade förstått vad saken gällde, vilket jag också skrev i mejlet. Jag meddelade att jag gav upp och att jag får leva utan ett franskt Amazon-konto, för det är absolut inte värt besväret.

Då började det äntligen hända saker. Det ringde i mobilen från ett engelskt nummer (engelskt??), och jag svarade inte men hann googla numret och konstatera att det verkligen var från Amazons kundtjänst innan det ringde från samma nummer igen. Nu svarade jag och det var faktiskt från en fransktalande kundtjänst. I telefon guidade de mig genom hela återställningsprocessen, som innehöll många olika säkerhetsåtgärder. När jag äntligen kunde logga in hade de som en extra bonus deaktiverat tvåstegsverifieringen åt mig!

Allt som allt tog hela ärendet två veckor och krävde en stor portion envishet. Men om jag inte hade brytt mig om att meddela att jag gav upp hade inget mer hänt och jag hade förlorat kontot för alltid. Så man ska aldrig ge spelet förlorat utan strid - om man bara är envis som en röd gris så kan det ordna sig till slut!😁

 

Skrivet i april 2022.

 

Till högst upp på sidan

 

Bookmark and Share

 

© Madeleine Midenstrand 2007–2022 — Uppdaterad 2022-04-11

Blogginlägg

 

Finska

Hyllningstext på F

Hyllningstext på H

Hyllningstext på T

Jämförelse av de tre "livsarkiven"

Nackdelen med tvåstegsverifiering

Rucolaberoende

Madeleine

Översätt sidan!